(Ego)trip naar Thailand: genieten zonder vliegschaamte lukt dat?

Duurzaam vliegen. Bomen planten of emissierechten opkopen?

Spullen kun je (zoals ik) besluiten niet meer te kopen, energie kun je duurzaam laten opwekken en vlees kun je laten staan. Maar voor vliegen is helaas nog geen duurzame oplossing. Behalve niet meer vliegen. Dus vraag ik mij af: (hoe) kan ik mijn geboekte retourticket naar Thailand alsnog compenseren?

(Guilty) pleasure island

Vorig jaar, nog voor het idee van The Green List en mijn challenge werd geboren, hadden wij als gezin al een reis geboekt naar Thailand. Nog één keer vier weken naar de zon voor de leerplicht begint, was ons idee. Man, wat een vooruitzicht. Maar kan ik nog iets doen om de lucht en mijn geweten te zuiveren? Het antwoord: ja wel iets.

Voor paar tientjes; zuiver(e) lucht en geweten?

Ik moet mijn zooi opruimen. Bomen terugplanten. Of een mooi duurzaam project steunen aan de andere kant van de wereld. En zo dan mijn CO2-uitstoot compenseren of in ieder geval verminderen. Dus ga ik op online onderzoek uit. Het blijkt dat dit zeker best wel een aardig idee is. Tenminste als je dit doet bij een organisatie met een keurmerk. Maar een toerisme-onderzoeker geeft aan dat er mogelijk een nóg beter idee is: emissierechten opkomen. Taai onderwerp, Ik weet het… Maar je moet er even doorheen nu. Trust me. Dit wil je weten.

Waarom geen bomen terugplanten?

In de Volkskrant komt hij tot deze conclusie omdat die projecten die ik eerst noemde ook veel vragen oproepen. Zo hanteren die verschillende rekenmethodes om ‘de vliegvervuiling’ te meten en is het ene groene project duurder dan het andere. Ook is de conclusie dat het super moeilijk blijkt om door te berekenen wat nou daadwerkelijk het positieve effect is van een project. In het geval van die boom: hoe lang blijft ‘ie leven? Shocking: uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt zelfs dat slechts 2 procent van de projecten hun impact goed kan vaststellen.

Meng je in de emissiehandel

Lang verhaal kort. Emissierechten opkopen en vernietigen is volgens de expert een beter idee. Dat kan iedereen doen via carbonkiller.org. Emissierechten hebben bedrijven nodig om CO2 te mogen uitstoten. Hier betalen ze voor en er is een levendige handel in. Wil je het beter begrijpen? Deze dude van ABN AMRO legt het dummy-proof uit met hulp van een ballon. Nice watch!

De verwachting is dus dat het grootschalig vernietigen van emissierechten de prijs ervan opdrijft. Co2-uitstoten wordt voor bedrijven zo duurder. En dat moet hen dus stimuleren om te verduurzamen zodat ze hun kosten laaghouden. Door een stukje van de taart te kopen (of de ballon een beetje meer leeg te prikken), kun je helpen om de prijs ervan op te drijven.

Retourtje Bangkok: er hangt nog steeds iets in de lucht

Hoewel emissierechten opkopen volgens experts wel het beste idee vandaag de dag is, poetst het mijn geweten niet helemaal schoon. Die tonnen CO2 schiet ik nog steeds de lucht in door mijn actie om naar (guilty) pleasure island te gaan. En het opkopen en vernietigen van emissierechten verandert daar niets aan. Maar het helpt mogelijk wel iets, dus dat heeft mij doen besluiten om die 81 euro wel te betalen. Niks doen is wat mij betreft geen optie.

Carbonkiller. Vliegen zonder vliegschaamte en daarom CO2 opkopen en vernietigen. Misschien helpt het iets.

Taai onderwerp

Zeg gerust super taai. Heb jij je er ook in verdiept en een ander inzicht? Of heb je er gewoon meer verstand van en heb je nog een tip? Stuur mij dan een email of DM op Instagram @thegreenlist.nl.

Lees hier het Volkskrant-artikel.

3 gedachten over “(Ego)trip naar Thailand: genieten zonder vliegschaamte lukt dat?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s