Van Instagram-hobby naar green business

Geld verdienen op Instagram; zo richt je de administratie in als je als contentmaker geld verdient.

In samenwerking met Huting Belastingadvies & Administratie

Social contentmaker: ‘moet ik gaan ondernemen of niet?’

Mijn zoektocht naar een groener leven zonder spruitjeslucht leg ik vast in mijn blogs en vlogs. En dat blijft niet ongezien. Steeds meer groene merken vinden mij voor een samenwerking. Hartstikke leuk om samen het duurzame vuurtje aan te wakkeren. Maar hoe zet je zoiets administratief goed op?

Geen ondernemer, wel inkomsten

Mijn greenlist-project is als hobby ontstaan toen ik besloot om in 2020 een heel jaar geen nieuwe spullen te kopen en daarover content te maken. En hoewel het nu wel meer is dan een hobby, combineer ik het nog steeds met een baan als (jawel) contentmaker bij ABN AMRO. Alleen zijn er nu steeds meer groene merken die met thegreenlist.nl willen samenwerken. Soms gaat het om journalistieke reviews van duurzame producten of leuke uitjes op mijn Instagram en blogsite, de andere keer mag ik meer uitpakken met een tof campagne-concept. En steeds vaker val ik met mijn neus in de boter en mag ik als expert content maken op de kanalen van de merken zelf, bijvoorbeeld als verslaggever met een cameraploeg.

Hoe ik bepaal of merken bij mij passen?

Ik werk alleen samen met duurzame merken waar ik al fan van ben of die mij kunnen helpen om verder te verduurzamen. Als ik een merk niet goed ken, doe ik eerst research naar hun missie en visie op duurzaamheid en duurzame productie. Ik vind het extra prettig als merken aantoonbaar voldoen aan bepaalde duurzaamheidscriteria, zoals een B Corp certificering of bepaalde keurmerken. Die samenwerkingen doe ik sinds kort als ondernemer, ik heb thegreenlist.nl ingeschreven als eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel en ook voor de Belastingdienst ben ik dus ondernemer. Maar zo is het niet van begin af aan geweest.

Micro-influencer, maar geen ondernemer: kan dat wel?

Omdat ik hartstikke happy ben met mijn vaste baan heb ik nooit echt een ondernemersdroom gehad. Ook wist ik bij het aangaan van de eerste samenwerking in 2020 helemaal niet hoe het zou gaan lopen en of het mij wel zou bevallen. Dus om nou meteen naar de Kamer van Koophandel te hollen vond ik een beetje voorbarig. Bij het ondernemerschap komt ook een aanzienlijke boekhouding kijken en daarvoor zou ik (in mijn geval) weer een boekhouder moeten vragen (die weer geld kost, terwijl ik die omzet nog niet heb). Dus ging ik in die beginfase op zoek naar een andere administratieve oplossing: geen ondernemer, wel inkomsten. Herkenbaar verhaal? Ik vertel je graag hoe ik het in het begin heb aangepakt.

Professioneel contentmaker maar nog geen ondernemer?

Toen de eerste opdrachtgevers bij mij aan de virtuele deur klopten, ben ik dus niet meteen in het ondernemersbootje gestapt. Bij de eerste opdrachten heb ik ervoor gekozen om mijn verdiensten op te voeren als inkomsten uit overige werkzaamheden. Deze inkomsten kunnen vrijgesteld van btw zijn als je aangeeft dat je onder de kleineondernemersregeling (KOR) wilt vallen. Je mag ook geen facturen sturen. Zodra een samenwerking is afgelopen stuur je een verzoek om betaling per mail. Wel kun je na uitbetaling de opdrachtgever van een kwitantie voorzien. Deze inkomsten geef je aan het einde van het jaar op bij het doen van je inkomstenbelasting (box 1).

Wanneer dan wel ondernemen?

Met het bereiken van de magische grens van tienduizend Instagram-volgers werd ik ook steeds vaker benaderd voor toffe samenwerkingen. Inmiddels had ik er al een paar keer van ‘influencen’ kunnen proeven en wist ik dat het mij beviel. Ik wilde het vaker gaan doen en voor meerdere duurzame merken. Dat was voor mij de tijd om mij in te schrijven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel. Champagne-momentje! Nou niet bepaald. Bij ondernemen komt een flinke boekhouding en regelgeving van de Belastingdienst kijken. Ik heb verschillende content creators en influencers gesproken en hoewel een enkeling het zelf doet (vaak wel met hulp van..), waren de meesten unaniem: besteed je boekhouding uit! Deze argumenten noemden ze het vaakst:

  • ‘Een goede boekhouder verdient zichzelf terug omdat hij/zij alle belastingregels en dus voordelen kent.’
  • ‘Boekhouden is een vak, net als dat content maken een vak is. Ik besteed mijn tijd liever aan de dingen waar ik goed in ben en energie van krijg.’
  • ‘Ik slaap beter nu ik weet dat mijn administratie op orde is.’

Hoe vind je een goede boekhouder die influencer business snapt?

De beste boekhouder vind je viavia is mijn ervaring. Als blogger en vlogger vond ik het best wel lastig om een geschikte boekhouder te vinden omdat influencer marketing (vreselijk woord, ik weet het) toch best een aparte en nieuwe tak van sport is. Dus ben ik in mijn vriendenkring gaan rondvragen naar hun ervaringen. Uiteindelijk heb ik met een aantal boekhouders een korte telefonische kennismaking gehad en kwam ik tot de conclusie dat ik toch echt hulp nodig had bij het opzetten van een goede boekhouding, het doen van mijn btw-aangifte elk kwartaal en mijn inkomstenbelasting elk jaar. Het afbakenen van deze scope is belangrijk omdat er ook veel bedrijven zijn die meer diensten aanbieden zoals strategische advies en coaching. En dat kan aardig in de papieren lopen. Ik kwam viavia terecht bij het administratiekantoor van Marcel Huting.

Influencer marketing: maffe tak van sport

Bij het eerste telefoontje was er al meteen een klik met Marcel. Hoewel ik verwachtte doorverwezen te worden naar een secretaresse voor het maken van een afspraak, nam hij direct de tijd om mijn verhaal aan te horen en ook om eerste tips te delen. Ik was blij verrast omdat ik met een aantal boekhouders gesprekken had gevoerd, maar de meesten hielden hun lippen stijf op elkaar: ‘ik ga geen tips delen voordat ik betaald word’. Marcel vertelde mij toen dat hij ook de boekhouding doet van een andere blogger en Instagrammer, dus dat maakte praten over mijn vak en verdienmodel meteen een stuk makkelijker. We maakten een afspraak om mijn boekhouding op te gaan zetten.

Na deze kennismaking voelde ik letterlijk een last van mijn schouders vallen. Ineens begreep ik waarom influencers die ik eerder sprak zo resoluut ‘nee’ zeiden op de vraag of zij hun boekhouding zelf doen. Saillant detail: de ochtend dat ik mij inschreef bij de Kamer van Koophandel had ik een fles champagne koud gezet om deze mijlpaal die middag te vieren. Door de informatie-overload over het opzetten van een boekhouding heb ik deze fles die middag niet kunnen ontkurken, ik was niet in de stemming – en dat ben ik niet snel 😉. Pas na het bezoek aan mijn boekhouder (weken later) kon ik mij ertoe zetten om te klinken op mijn kersverse ondernemerschap.

Over mijn boekhouder

Marcel Huting doet de administratie en boekhouding van uiteenlopende bedrijven en particulieren en is ook ervaren met het doen van boekhouding voor (social) contentmakers. Hij kan je op weg helpen of als je het (zoals ik) helemaal niet meer ziet zitten ook helemaal van je overnemen. En mocht je hem spreken, zeg maar dat je viavia goede verhalen over hem hebt gehoord ;).

Benieuwd naar wat ik doe? Volg mijn zoektocht naar een groener leven dan op Instagram:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s