‘Maar hoe duurzaam is dat eigenlijk écht?’

In samwerking met innocent.


Waarom ik graag koop én samenwerk met B Corp bedrijven

Als je als influencer samenwerkt met duurzame merken, dan krijg je steevast de vraag. ‘Maar hoe duurzaam is dat nou echt? Ik ben heel blij dat steeds meer mensen hierover nadenken en deze vraag durven te stellen. Maar het valt me op dat er ook nog best wel veel onwetendheid is. Zo ben ik de trotste ambassadrice van de Groene Vrienden Campagne van innocent en hoewel innocent een B Corp bedrijf is, vragen volgers mij wel regelmatig ‘Maar hoe duurzaam is dat nou écht?’. Dus leg ik graag aan je uit wat B Corp betekent en waarom dit een fijn kompas is als je duurzamer wil kopen!

Wat is een B Corp bedrijf?

“Een B Corp bedrijf is een bedrijf met een winstoogmerk, maar die naast winst ook aantoonbaar een grote bijdrage levert aan mens, milieu en maatschappij”, vertelt Charlotte Paulides, mijn maatje bij innocent. Een B Corp certificering krijg je niet zomaar dus. Charlotte: “Dat klopt! Maar eigenlijk dekt het woord certificering niet helemaal de lading, want het is meer dan dat. Je bent als bedrijf ook lid aan een wereldwijde beweging die het bedrijfsleven duurzaam wil veranderen. Om dit label te mogen dragen moet je aan heel veel eisen voldoen en ook blijven voldoen, want elk jaar krijg je van B Lab (de non-profit organisatie erachter) een score en elk jaar is er ruimte voor een verbetering. Voldoe je niet, dan kun je de titel ook verliezen.

Op bezoek bij guerilla gardeners in Utrecht. Zij zetten zich in om woonwijken groener te maken en om de biodiversiteit te verbereren. Op de foto sta ik samen met een gerilla gardener te tuinieren in een openbare geveltuin.
Op bezoek bij guerrilla gardeners in Utrecht, een Groene Vriend van innocent. Zij zetten zich in om woonwijken groener te maken en om de biodiversiteit te verbeteren. Ze planten inheemse bloemen en planten in openbare boomspiegels en perkjes waar normaal gesproken alleen maar aangelegde prikkelstruiken staan.

“Wij hebben dit jaar extra B Corp punten gekregen omdat we verbeteringen hedden doorgevoerd op het gebied van duurzaamheid, maar ook inclusiviteit zoals genderneutrale wc en een rolstoelvriendelijke ingang”, aldus Charlotte. Het is de droom van elke duurzame ondernemer om het label B Corp te mogen dragen, maar wereldwijd zijn er slechts zo’n vierduizend bedrijven die het is gelukt. En innocent is daar dus één van.

Wat heeft de Groene Vrienden Campagne van innocent hiermee te maken?

In de Wormerij in Delft worden de wormen gekweekt voor de wormenhotels in de stad. Een wormenhotel is een mooie en duurzame manier om GFT-afval te verwerken en het compost is heel kwalitatief, daar kunnen de tuinen weer beter van groeien. Op de foto geven we de wormen te eten.
Op bezoek bij de Wormerij in Delft, ook een Groene Vriend van innocent. Hier worden de wormen gekweekt voor de wormenhotels in de stad. Een wormenhotel is een mooie en duurzame manier om GFT-afval te verwerken en het compost is heel kwalitatief, daar kunnen de bloemen en planten in de stadstuinen weer beter van groeien.

De Groene Vrienden Campagne van innocent draait om het steunen van lokale groene projecten die zich inzetten voor een groenere planeet. Uit onderzoek van innocent blijkt dat Nederlanders graag lokale groene projecten steunen, maar dat ze moeite hebben om ze te vinden. innocent helpt dus een handje. Na een inschrijf- en selectieprocedure zijn er een aantal projecten gekozen die een donatie gaan ontvangen van innocent. Een wormenhotel, bijenhotels, guerrilla gardeners, een voedselbos: uiteenlopende iniatieven dus die een bijdrage leveren aan het behoud van de natuur en biodiversiteit hebben zich opgegeven. Hoeveel elk project krijgt bepaalt de consument, want t/m 31 augustus 2021 zitten er op sapflessen een unieke code. Met die code kun je een donatie doen aan een goed doel naar keuze. Vul die code in op www.innocentgroenevrienden.nl en innocent doneert 25 cent aan het goede doel van jouw keuze.

Wat heb jij met innocent te maken?

Behalve dat ik hun drankjes waanzinnig lekker vind, ben ik dus ook de ambassadrice van deze Groene Vrienden Campagne. Ik bezoek als videoreporter Groene Vrienden in het land om ze meer bekendheid te geven. En via mijn #DoneerDonderdag in Instagram-stories kunnen mijn volgers elke week kiezen naar welk groen project de donatie deze week moet gaan. Ik maak dus content voor innocent, leer ondertussen van alles over biodiversiteit en ja ik krijg er dus ook nog voor betaald. Want ook daarover zijn we altijd transparant #collab #partners 😉.

Volg mijn zoektocht naar een groener leven ook op Instagram: @thegreenlist.nl.

Tijdens de Groene Vrienden Campagne kun je met een code op de sapflessen een donatie doen naar een groen project naar keuze. Zo kiest de consument zelf naar welk initiatief 25 cent. Op de foto laat ik met mijn smartphone zien hoe dit werkt.
#DoneerDonderdag tijdens de Groene Vrienden Campagne.

“We zouden zelf wormenhotels kunnen bouwen, maar we laten dat liever aan specialisten over. Dus zolang wij doen waar wij goed in zijn (het maken en verkopen van lekkere drankjes) dan kunnen wij met een deel van onze winst anderen helpen waar zij goed in zijn.”

Charlotte Paulides van innocent

Het artikel gaat onder deze video nog verder!

Bekijk hier een videoreportage van mijn bezoek aan de Wormerij in Delft, een Groene Vriend van innocent:

Maar dat is toch gewoon een marketing stunt?

Dat kun je nu denken, maar ongeacht of het marketing is of niet: minstens tien procent van de winst van innocent gaat wel degelijk naar goede doelen. Charlotte: “Het merendeel gaat naar onze onafhankelijke stichting de innocent foundation waarmee we een bijdragen willen leveren om honger de wereld uit te helpen. Dit doen we door de armste gemeenschappen van de wereld leren zelfvoorzienend te worden en kindersterfte door acute ondervoeding tegen te gaan. Verder zetten we ons lokaal in voor eenzame ouderen met de Goedgemutste Breicampagne en dus voor lokale groene projecten met de Groene Vrienden Campagne. Wij geloven écht dat we een verschil kunnen maken júist omdat we een commerciële organisatie zijn (met geld dus). Iedereen die hier werkt is daar erg gepassioneerd over, en heeft bewust voor innocent gekozen om deze reden.”

Een voorbeeld van het b-corp logo.

Meer duurzame facts over innocent

  • innocent heeft als missie om in 2030 klimaatneutraal te zijn, zo niet eerder.
  • Ook bouwt innocent op dit moment een CO2-neutrale sapjesfabriek op de Maasvlakte nabij Rotterdam.
  • innocent heeft een overeenkomst met coca-cola, waarbij ze volledig onafhankelijk mogen opereren. Sinds hun eerste investering in 2009 laat coca-cola ze hun eigen gang gaan, en dat doen ze nog steeds. Door de investering van coca-cola komt innocents droom een stuk dichterbij. Want door de investering was het mogelijk om van een simpel, klein smoothie bedrijf wereldwijd uit te breiden. ‘Zo wordt het voor iedereen op de wereld makkelijk om wat goeds voor zichzelf te doen. En kunnen wij ons blijven inzetten voor goede doelen.’
  • De flesjes zijn 100% recyclebaar en gemaakt van 50% gerecycled plastic en 15% plantaardig plastic. innocent wil ervoor zorgen dat voor 2024 alle flesjes 100% van deze materialen zijn gemaakt.

Charlotte Paulides (27) is junior brand manager bij innocent. Hier is zij verantwoordelijk voor o.a. de Groene Vrienden Campagne, de Goedgemutste Breicampagne voor het Nationaal Ouderenfonds en 1.001 andere dingen.

Bekijk hier een videoreportage van mijn bezoek aan Bee Grateful, een Groene Vriend van innocent:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s