Geld verdienen als groene contentmaker: open over samenwerkingen

Oproep aan influencers: wees niet bang om transparant te zijn

Als contentmaker voor thegreenlist.nl werk ik ook regelmatig samen met mooie duurzame merken die dezelfde missie hebben als ik. En voor het maken en publiceren van die content ontvang ik vaak een financiële vergoeding. Over samenwerkingen en hoe ik geld verdien gaat deze blog. Omdat ik het belangrijk vind om naar mijn volgers transaparant te zijn en omdat ik je graag vertel welke groene keuzes ik maak, ook op zakelijk vlak.

In het ootje genomen door een influencer

Om eerlijk te zijn vind ik het influencer-landschap vaak alles behalve transparant. Ik zie nog te vaak kleine, maar zeker ook grote influencers die niet duidelijk zijn over betaalde samenwerkingen of verkregen producten. En dat is best gek aangezien jij als consument het recht hebt om te weten of je naar een reclame-uiting zit te kijken. Dit is zelfs vastgelegd in de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing. Niet alleen als volger, ook als professioneel contentmaker baal ik van deze onvolwassenheid in de branche.

Als influencer heb ik inkomsten, een belangrijke vorm van inkomsten zijn betaalde samenwerkingen. Hierover ben ik graag duidelijk en transparant richting volgers.
Ons nieuwe reclameblok. Ik plaats deze voor een campagne in Instagram stories.

Deze schimmigheid kan er alleen maar toe leiden dat influencers minder vertrouwd zullen worden. En dat vage gedoe is ook helemaal niet nodig blijkt uit dit onderzoek. Volgers zouden nog steeds dezelfde relatie ervaren met een influencer na het zien van content met een label ‘betaald’ en ook voor merken hadden de onderzoekers alleen maar goed nieuws: mensen zijn eerder geneigd om te interacteren met content waar het label zichtbaar was én er was ook een grotere merkherkenning. Transparatie bieden bij samenwerkingen is voor alle partijen dus het beste idee.

Goor woord: ‘reclame’

Laat het duidelijk zijn dat ik het totaal niet eens met influencers die de boel verdoezelen, maar toch begrijp ik hun terughoudendheid ergens wel. Om reclame hangt veel negativiteit. Ik krijg ook weleens privéberichtjes van mensen dat ze mijn samenwerkingen een teleurstelling vinden of besluiten me te ontvolgen omdat ik een betaalde samenwerking heb. Dat laatste vind ik natuurlijk ontzettend jammer. Maar die enkele negatieve reacties, zijn geen reden om er niet duidelijk over te zijn.

Als ik een betaalde samenwerking heb met een duurzaam merk op mijn blogsite of Instagram dan zet ik er heel duidelijk bij dat het om een betaalde samenwerking gaat.
Een shoot voor de #DetoxDenim campagne van ArmedAngels waarvoor ik betaald heb gekregen.

De meerderheid van mijn volgers zien mijn samenwerkingen juist als een handige tip omdat ze weten dat ik alleen duurzame zaken promoot waar ik zelf oprecht enthousiast van word. En die enkele volger die je erdoor kwijtraakt, was waarschijnlijk toch geen blijvertje geweest. Ik hoop natuurlijk dat je mij volgt omdat er een bepaalde spark is. Misschien vind je mijn tips fijn, herken je je in mijn struggles of tover ik af en toe een glimlach op je gezicht. Dat is wat ik hoop tenminste, want ik steek veel tijd en liefde in thegreenlist.nl omdat ik graag mijn duurzame boodschap met zoveel mogelijk mensen wil delen.

Als je thegreenlist.nl volgt dan kun je dit verwachten

Als je mij volgt, dan volg je mijn persoonlijke zoektocht naar een groener leven. Ik ben mijn blogsite en Instagram-pagina op 1 januari 2020 begonnen als persoonlijk project en ik heb dat zelf gefinancierd en ook veel tijd in geïnvesteerd. Met het bereiken van tienduizend volgers (begin 2021) begon ik steeds meer merken aan te trekken die mij benaderden voor (betaalde) samenwerkingen. Hierdoor is mijn hobbyproject uitgegroeid tot een bedrijfje. Moeite om hier transparant over te zijn heb ik allerminst. Ik geloof juist dat als we massaal op een andere manier gaan consumeren we enorme impact kunnen maken. Dus een samenwerking op zijn tijd met een duurzaam bedrijf dat zich inzet voor een klimaat-, dier- en mensvriendelijke wereld juich ik alleen maar toe. Want ik laat graag zien dat je anders kunt stemmen met je portemonnee.

Content maken is een vak

Wat verder goed is om te weten: je volgt niet alleen mijn zoektocht naar groener, je volgt ook een professioneel contentmaker. Sinds ik mijn studie aan de School voor Journalistiek heb afgerond in 2007 werk ik al meer dan vijftien jaar als contentmaker in het bedrijfsleven. Content maken is écht mijn werk. Wat verder prettig is: ik heb daarnaast ook nog steeds een betaalde baan (als jawel contentmaker) bij ABN AMRO. Dit geeft mij de luxe om kritisch te kijken naar alle verzoeken die op mij afkomen, want ik heb al een steady inkomen.

Maar het betekent wél dat ik soms vergoed word voor het maken van content op mijn kanalen. Het maken van goede, journalistieke content is een vak en een tijdrovende klus. En voor die tijd wil ik eerlijk vergoed worden. Daarnaast deel ik niet alles op mijn tijdlijn, dit is alleen voorbehouden aan duurzame merken die écht bij me passen, bijvoorbeeld omdat ik al fan van ze ben of omdat ze mij (en hopelijk ook jou) kunnen helpen bij het vergroenen van je lifestyle. Ook dat heeft een waarde die ik doorbereken in mijn prijs.

Hieronder deel ik wat je zoal tegen kunt komen op mijn Instagram-kanaal en blogsite, wat het verdienmodel is en hoe jij het kunt herkennen.

Met duurzame merken zet ik graag samen mooie samenwekingen op.
Op pad als ambassadrice van De Groene Vrienden campagen van innocent.

Betaald partnership

Bij een betaald partnership ga ik voor een langere periode een samenwerking aan met een duurzaam merk. Zo was ik dit jaar de ambassadrice van de Groene Vrienden campagne van innocent en bezocht ik in opdracht van het (h)eerlijke sapjesmerk lokale groene initiatieven die een bijdrage leveren aan onze planeet. Of het partnership met Kazidomi, een Belgische online supermarkt, is ook een goed voorbeeld. Als lid doe ik regelmatig boodschappen daar. Ik kies wat ik wil en ik betaal ook gewoon voor mijn duurzame boodschappen, maar voor de content die ik erover maak krijg ik een vaste vergoeding. Over betaalde samenwerkingen ben ik altijd heel duidelijk en transparant.

Met Kazidomi, een groene online supermarkt, heb ik een partnership. Ik ben daar lid en koop als klant duurzame producten. Hier betaal ik ook gewoon voor, maar voor de content die ik erover maak krijg ik een financiële vergoeding.
Met Kazidomi heb ik een betaald partnership.

Betaalde samenwerking

Een betaalde samenwerking lijkt op een partnership. Ook hier krijg ik een financiële vergoeding voor mijn content, maar vaak is het een eenmalige uiting of campagne. Een goed voorbeeld van een betaalde samenweking is de #DetoxDenim campagne voor ArmedAngels.

Gekregen met afspraken: bartersamenwerking

Bartersamenwerkingen zijn een vorm van ruilhandel.
Boerschappen proberen is onderdeel van een bartersamenwerking.

Het fenomeen ruilhandel kent iedereen, want het is al zo oud als de weg naar Rome. Soms komt het voor dat een merk geen budget heeft, maar wel iets heel interessants te bieden heeft. Bijvoorbeeld een bijzondere ervaring zoals een uitje of een vakantie. Of het kan voorkomen dat ik besluit een merk te benaderen omdat ik héél erg nieuwsgierig ben naar een duurzaam product of dienst, zoals laatst nog met een e-scootermerk of een lidmaatschap op lokale en seizoensgebonden groente en fruit.

In dat geval kunnen er afspraken zijn over de content die ik maak, hoewel ik dan geen financiële vergoeding heb gehad (alleen het product). Ik zal altijd duidelijk vermelden als het om deze samenwerkingsconstuctie gaat en hoe deze tot stand is gekomen (op mijn verzoek of op hun verzoek).

Gekregen zonder afspraken: PR

In principe kunnen merken, PR-bureaus, merken of ondernemers mij niet zomaar iets opsturen. Omdat ik duurzamer probeer te leven wil ik ook proberen om de pakketjesstroom in te perken. Vaak is er vooraf contact zodat ik weet dat wat mijn kant op gaat komen ook daadwerkelijk duurzaam is en iets is wat bij mij past en gebruikt gaat worden. In deze gevallen ontvang ik dan gratis producten (bijvoorbeeld ter kennismaking) zonder dat er een verplichting is dat ik hiermee iets doe. Vaak laat ik het terugkomen in Instagram stories en gebruik ik de #PR en vertel ik er duidelijk bij dat dit een cadeautje of PR-pakketje is van een merk. #PR kom je bij mij ook weleens tegen als wij op uitnodiging een museum of ander uitje cadeau krijgen.

Affiliate

Op mijn blogsite (en minder vaak op Instagram) tref je soms affiliate samenwerkingen aan. Het kan zijn dat ik een kortingscode heb waarmee jij duurzame producten met korting kunt kopen. Zodra jij de kortingscode gebruikt dan onvang ik van het merk ook een klein percentage van de aankoop (meestal is dit 10-15 procent). Sindskort heb ik me ook aangemeld bij een affiliate programma, zoals van bol.com. Als ik in mijn blogposts schrijf over een duurzaam product dat wij graag gebruiken, zoals bijvoorbeeld een leestip of een fijne pan om mee te kopen, dan deel ik deze tip met een speciaal linkje. Ik kies voor bol.com omdat zij het grootste aanbod hebben, het betekent niet dat ik het product zelf daar ooit gekocht heb. Als jij besluit om via dat linkje een aankoop te doen dan ontvang ik ook een klein percentage (meestal ligt dit tussen 3-10 procent). Doorlopende kortingscodes verzamel ik trouwens op deze pagina. Mijn inkomsten van affiliate marketing zijn nog minimaal, maar bijvoorbeeld wel voldoende om de hosting van deze site te betalen

Goed om te weten: Op Instagram deel ik ook regelmatig een kortingscode als onderdeel van een betaald partnership of een betaalde samenwerking. Vaak zit er op deze kortingscodes geen incentive voor mij. Ik krijg dan (alleen) de vaste vergoeding voor mijn contentwerkzaamheden en de kortingscode is een aardige add-on voor volgers zodat ze ook van een voordeeltje kunnen genieten.

Expert optreden

Een vlog met tips over het verduurzamen van je garderobe voor Greenchoice, een artikel in V!VA over mijn buy nothing new jaar: Soms komt het voor dat merken of uitgevers mij vragen om content te maken voor hen. Je ziet deze samenwerkingen niet altijd terug op mijn kanalen, maar op kanalen van de merken of de uitgevers zelf. Voor deze werkzaamheden krijg ik een vergoeding, vaak is dit gebaseerd op een uurtarief.

Voortouw nemen

Het ondernemerschap is voor mij een ontzettend leerzaam traject. Niet alleen leer ik meer over mijn vakgebied ‘content maken’, ook over het influencervak en het ondernemersbestaan leer ik elke dag bij. En dat heeft ertoe geleid dat ik als influencer het voortouw wil nemen voor een eerlijke, transparante branche waar jij als volger recht op hebt. Waarbij ik in het begin een betaalde samenwerking ‘net als veel influencers’ onderaan een post vermeldde, zorg ik er nu voor dat het al aan het begin duidelijk is dat het om een reclame-uiting gaat en hoe de samenwerking in elkaar steekt. In het geval je vragen hebt over mijn keuzes of samenwerkingen, stuur me dan gerust een e-mail of DM op Instagram.

Ben je een ondernemer? Check dan vooral ook mijn boekhoudtips!

Wil je voortaan geen nieuwtjes missen van thegreenlist.nl? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Mijn zoektocht naar een groener leven kun je dagelijks volgen op Instagram: @thegreenlist.nl:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s