Snel, gezond én vega: gevulde paprika met spinazie & couscous

Dit recept is vegetarisch, kindvriendelijk, makkelijk en goedkoop. Wij maakten gevulde vegetarische paprika's van geredde groente van Too Good To Go. We vulden de paprika's met geredde spinazie, couscous en pijnboompitten en het was een groot succes.

Jackpot! Supermakkelijk, gezond vegetarisch recept dat het hele gezin lekker vindt!

Voorbereiding: 10 minuten / bereiding: 10 minuten

Bij ons thuis verdien je een staande ovatie als je een gezond vegetarisch gerecht weet te fixen dat wij allemaal lekker vinden. Helaas is onze zoon Frank (6) niet de makkelijkste eter (en ik trouwens ook niet). Toen ik laatst verrast werd met drie rode paprika’s én een zak spinazie in een Too Good To Go pakket, maakte ik een vegetarische gevulde paprika creatie die we allemaal om te smullen vonden. En het stond binnen 20 minuten op tafel! Wat wil een moeder (of vader) nog meer op een doordeweekse dag :)?

(Groot)ouders opgelet: eerste hulp bij moeilijke eters

Helaas is het vaak zou dat onze zoon Frank iets anders eet dan wij. En hoewel hij zeker een aandeel hierin heeft, is het niet alleen door zijn toedoen dat er meerdere pannetjes op het vuur staan. Mijn man en ik eten graag spicey, niet bepaald geschikt voor kleine kinderen. David en Frank daarentengen houden van pasta’s, rijst en noodles, terwijl ik juist weer op mijn koolhydraatinname wil letten wat de puzzel ook niet makkelijker maakt. En onze zoon is daarnaast ook gewoon een lastige eter. Niet dat hij weinig eet, hij is gewoon kieskeurig met groente, smaken, texturen, kleuren (met wat niet). Nu hij wat ouder wordt (6,5 jaar) begint het langzaam wel iets makkelijker te worden en lukt het ons af en toe warempel gewoon om één vegetarische maaltijd te maken met veel groente waarvan we allemaal denken: YES!

Kindvriendelijk recept met veel (geredde) groente

Dat was ook het geval met deze vegetarische gevulde paprika met couscous en spinazie. Ik deelde dit makkelijke gerecht in een story op Instagram en jullie vroegen massaal of ik dit receptje nog ging uitschrijven op mijn blogsite. Dus bij deze!

Onderstaand gerecht is bedoeld voor twee paprika’s (4x een halve). Mijn ervaring is dat een volwassen persoon gemiddeld drie tot vier halve gevulde paprika’s eet en een kind twee keer een halve (gevuld).

Gevulde vegetarische paprika is een gezond recept dat kinderen ook lekker zullen vinden. Deze paprika is gevuld met couscous en spinazie.

Koop spinazie tussen maart en oktober uit Nederland en dan uiteraard uit de volle grond. In de andere maanden is spinazie van de Spaanse akkers de duurzaamste koop, dit is duurzamer dan uit een Nederlandse kas.

Bron: Natuur & Milieu

Ingrediënten

  • 3 paprika’s
  • 100 gram couscous
  • 1 bouillon blokje
  • Half blok feta kaas
  • 1 eetlepel roomkaas (dit is voor de kinderpaprika ipv feta eventueel)
  • 400 gram verse spinazie
  • Pijnboompitten
  • 1 eetlepel komijn
  • Olijfolie om in te bakken
  • Optioneel voor extra moeilijke eters: spinazie à la crème ipv verse spinazie in de gevulde paprika

Bereidingswijze

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Maak de couscous klaar zoals op de verpakking staat: breng water aan de kook, laat de couscous wellen in een schaaltje met het gekookte water en het bouillon blokje. Blijf regelmatig roeren zodat het water goed wordt opgenomen en de kruiden van de bouillon goed worden verdeeld. Als de couscous een goede textuur heeft, dan kun je stoppen en er wat komijn erdoor roeren.
  • Snijd de paprika’s ondertussen doormidden en maak ze schoon. Leg de paprika’s alvast 5 minuten in een (met olie) ingevette ovenschaal in de oven zodat ze al een beetje kunnen voorgaren en zachter worden.
  • Bak ondertussen de spinazie in een wokpan met ruime olie. Laat de spinazie goed slinken. Vergeet niet om de paprika’s na 5 minuten uit de oven te halen.
  • Vul de paprika’s met een laagje couscous en een laagje spinazie. Daarbovenop leg je de feta-kaas. Voor kinderpaprika vervang je de feta-kaas voor een dotje kruidenkaas eventueel. Besprenkel de paprika’s met pijnboompitjes.
  • Zet de paprika’s 10 minuten in de oven.
  • Serveer erna uit en geniet!
Gevulde paprika's met couscous en spinazie in de oven in een makkelijk en gezonde vegetarische maaltijd.
Voor vegetarische en vegan ovengerechten gebruiken wij vaak een braadslede. Dit is superhandig en houd de oven langer schoon.
De gevulde paprika's worden gevuld met vegetarische ingrediënten zoals spinazie, couscous, feta en pijnboonpitjes. Ook kinderen vinden het heerlijk!

Mijn man, David, is helemaal fan van braadsledes. Deze zijn superhandig én houden je oven schoon! Ook een braadslede scoren?

Meer duurzame leestips voor (groot)ouders

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen? Schrijf je dan hier in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Meer duurzame inspiratie vind je dagelijks op mijn Instagram-account @thegreenlist.nl:

Dit artikel bevat affiliate linkjes. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via mijn link iets koopt, meestal is tussen de 3% en 10% . Een win-win situatie dus: jij als consument krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop thegreenlist.nl. Ik link uiteraard alleen naar producten en sites waar ik fan van ben en naar producten waar ik positieve ervaringen mee heb of op mijn verlanglijstje heb staan.

Een gedachte over “Snel, gezond én vega: gevulde paprika met spinazie & couscous

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s